МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

Науково-методична Рада

Науково-методична комісія з безпеки життєдіяльності

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ГАЛУЗЕВІ СТАНДАРТИ ВИЩОЇ ОСВІТИ

 

БЛОКИ  ЗМІСТОВИХ  МОДУЛІВ

З  ПИТАНЬ  БЕЗПЕКИ  ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

для освітньо-кваліфікаційного рівня “Бакалавр”

всіх спеціальностей

 

ЗМІСТОВА ЧАСТИНА ОКХ  та  ОПП БАКАЛАВРІВ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Київ 2006


УДК 658.382

Б 39

 

Блок змістових модулів з БЖД Галузевих стандартів вищої освіти розглянуто та схвалено науково-методичною комісією з безпеки життєдіяльності Науково-методичної Ради Міністерства освіти і науки України протокол № 3 від 21 жовтня 2004 р., у рішеннях 4-ої регіональної науково-методичної конференції "безпека життєдіяльності" 24-25 листопада 2004 р. м. Харків,  Всеукраїнської науково-методичної конференції "Безпека життя і діяльності людини – освіта, наука, практика" БЖДЛ-2005 15-16 березня 2005 р. м. Київ. остаточний варіант блоків змістових модулів схвалено науково-методичною комісією з безпеки життєдіяльності Науково-методичної Ради Міністерства освіти і науки України протокол № 5 від 19 січня 2006 р.

Б 39

 
 


Блоки  змістових  модулів з  питань  безпеки  життєдіяльності для освітньо-кваліфікаційного рівня “бакалавр” всіх спеціальностей. (Змістова частина  ОКХ  та  ОПП  бакалаврів.): Галузеві стандарти вищої освіти. Заплатинський В. М., Запорожець О. І., Іванова І. В., Монарха О.М., Приліпко В.А., Применко В. І., Пятова А.В., Русаловський А.В., Стеблюк М. І., Сусло С. Т., Чорненька В.Д., Халмурадов Б.Д., Яремко З.М.  – К.: НМК з БЖД НМР МОНУ, 2006. - 15 с.

 

Блоки змістових модулів з питань безпеки життєдіяльності Галузевих стандартів вищої освіти призначені для включення до ОКХ та ОПП всіх спеціальностей для освітньо-кваліфікаційного рівня “Бакалавр”.

Із запитаннями та пропозиціями питань з безпеки життєдіяльності ОКХ, ОПП, навчальних програм , науково-методичного забезпече6ння дисципліни безпека життєдіяльності звертатися до науково-методичної комісії з безпеки життєдіяльності. 03058, Україна,  Київ, проспект Космонавта Комарова, 1, НАУ, корпус 7, кафедра БЖД Заплатинському В.М.

тел. (044) 406-78-91, 544-14-49, 8-097-28-44-687

E-mail: rada-bgd@ukrpost.net

www.rada-bgd.narod.ru

 

Видання підготовлено за підтримкою:

Академії безпеки та основ здоров’я

European Association for Security

 

 

 

 

 

 


ВСТУП

 

З метою гармонізації рівня компетенцій випускників ВНЗ з питань безпеки та здоров’я до Європейських вимог та на виконання наказу МОНУ від 17.06.2004 р. № 499 "Про затвердження рекомендацій щодо вдосконалення галузевих стандартів вищої освіти, навчальних підручників та посібників, навчальних планів і програм з питань профілактики ВІЛ/СНІДу у вищих навчальних закладах",  керуючись п 1.4. Положення про науково-методичну комісію з вищої освіти Науково-методичної Ради Міністерства освіти і науки України, затвердженим 23.05.2002 р. науково-методична комісія з безпеки життєдіяльності НМР МОНУ провела науково-методичну експертизу блоку змістових модулів з безпеки життєдіяльності "Змістових частин галузевих стандартів вищої освіти підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційних рівнів молодшого спеціаліста та бакалавра щодо гуманітарної, соціально-економічної та екологічної освіти та освіти з безпеки життя і діяльності людини й охорони праці" (Змістові частини ГСВО) затверджених 10 травня 2002 року Міністерством освіти і науки України.

На основі всебічного аналізу Змістових частин ГСВО на відповідність сучасним вимогам до підготовки фахівців, в тому числі з урахуванням приєднання національної освіти до Болонського процесу, керуючись "Правилами подання пропозицій щодо уточнення системи виробничих функцій, узагальнених задач діяльності, здатностей, умінь та змістових модулів, назв рекомендованих навчальних дисциплін, розподілу  годин/кредитів між рекомендованими навчальними дисциплінами" (Інформаційний вісник Вища освіта. — К.: Видавництво науково-методичного центру вищої освіти МОНУ, № 11, 2003. ст. 56-57)  науково-методична комісія з безпеки життєдіяльності НМР МОНУ внесла низку змін та доповнень до блоку змістових модулів з питань безпеки життєдіяльності Змістовних частин ГСВО.

Зміни та доповнення до Змістових частин ГСВО розглянуті та схвалені на  розширеному засіданні НМК з безпеки життєдіяльності  НМР МОНУ протокол № 3 від 21 жовтня 2004 р., а також схвалені рішеннями 4-ої регіональної науково-методичної конференції "Безпека життєдіяльності" 24-25 листопада 2004 р. м. Харків,  Всеукраїнської науково-методичної конференції "Безпека життя і діяльності людини – освіта, наука, практика" БЖДЛ-2005 15-16 березня 2005 р. м. Київ, остаточний варіант схвалено на засіданні НМК з безпеки життєдіяльності  НМР МОНУ протокол № 5 від 19 січня 2006 р.

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

Блоки змістових модулів з питань безпеки життєдіяльності Галузевих стандартів вищої освіти розроблені у відповідності до:

Øü    Закону України № 1972-ХІІ від 12.12.91 р. "Про запобіганню захворюванню на синдром набутого імунодефіциту (СНІД) та соціальний захист населення".

Øü    Закону України № 1809-ІІІ від 08.02.2000 р. "Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру".

Øü    п. 3. Указу Президента України від 28.08.01 щодо проблем ВІЛ/СНІДу, в якому Міністерству освіти і науки України та низці інших міністерств і відомств доручено ввести у навчальних закладах, які належать до сфери їх управління, навчальний курс з питань здорового способу життя з розділом "Профілактика ВІЛ-інфекції/СНІДу";

Øü    Указу Президента України від 15.03.2002 р. № 258/2002 "Про невідкладні додаткові заходи щодо зміцнення моральності у суспільстві та утвердження здорового способу життя".

Øü    постанови Кабінету Міністрів України від 28.08.1996 р. № 1303 "Про заходи щодо поліпшення роботи щодо профілактики невиробничого травматизму населення України".

Øü    п. 1. розділу IX Міжгалузевої комплексної програми "Здоров'я нації" на 2002-2011 роки у якому перед Міністерством освіти і науки, Міністерством охорони здоров’я та Держкомінформом поставлено завдання, впроваджувати освітні програми щодо профілактики хвороб системи кровообігу.

Øü    п. 23 Національної програма "Репродуктивне здоров'я 2001 - 2005" в якому передбачено включення до навчальних програм загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладів обов'язкові тематичні цикли з питань здорового способу життя, планування сім'ї, репродуктивного здоров'я, безпечного материнства, ранньої діагностики онкогінекологічної патології у 2001-2002 р.

ü    рішення Національної ради з безпечної життєдіяльності населення при Кабінеті Міністрів України від 30.03.2004 р. „Про стан організації та проведення навчання з питань безпечної життєдіяльності населення і заходи щодо його поліпшення”,

Øü    п. 11 наказу Міністерства освіти України від 14.01.99 № 10 "Про заходи Міністерства освіти України щодо посилення профілактики злочинності, наркоманії та захворювання на СНІД серед учнівської та студентської молоді на 1999 - 2000 роки" у якому сказано: "Запровадити  у  вищих  навчальних  закладах  усіх  рівнів акредитації  вивчення  питань   з   психолого-соціальних   проблем статевого виховання,   попередження   злочинності   та  СНІДу  у відповідних навчальних дисциплінах".

ü    наказу Міністерства освіти України від 20 червня 1995 р. № 182/200 „Про викладання дисциплін „Безпека життєдіяльності” та „Цивільна оборона”; 

ü    наказу МОН від 2 грудня 1998 року № 420 "Про вдосконалення навчання з охорони праці і безпеки життєдіяльності у вищих закладах освіти України";

ü    наказу МОН від 6 лютого 2002 року № 76 „Про результати підготовки цивільної оборони Міністерства освіти і науки України в 2001 році і основні завдання на 2002 рік”;

ü    наказу МОН від 13.02.2003 р. № 30. „Про результати підготовки Цивільної оборони Міністерства освіти і науки України в 2002 році і основні завдання на 2003 рік”;

ü    наказу МОН від 14.01.2004 р. № 17. „Про результати підготовки Цивільної оборони Міністерства освіти і науки України в 2003 році і основні завдання на 2004 рік”;

Øü    наказу МОНУ від 17.06.2004 р. № 499 "Про затвердження рекомендацій щодо вдосконалення галузевих стандартів вищої освіти, навчальних підручників та посібників, навчальних планів і програм з питань профілактики ВІЛ/СНІДу у вищих навчальних закладах".

ü    інших чинних документів.

 

Науково-методична комісія з безпеки життєдіяльності науково-методичної Ради Міністерства освіти і науки України рекомендує при створенні ОКХ та ОПП всіх спеціальностей використовувати блоки змістових модулей з питань безпеки життєдіяльності у такій редакції.

 

БЛОКИ ЗМІСТОВИХ МОДУЛІВ

З ПИТАНЬ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

ГАЛУЗЕВИХ СТАНДАРТІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Освітньо-кваліфікаційна характеристика (ОКХ)

 

Таблиця 1*.

Рекомендований перелік навчальних дисциплін

 

3.01*

Безпека життєдіяльності

ПП.17*

Забезпечення оцінки небезпечних ситуацій


ПП.18[*]

Забезпечення здоров’я, соціальної, природної та техногенної безпеки

 

БЛОКИ  ЗМІСТОВИХ  МОДУЛІВ

З  ПИТАНЬ  БЕЗПЕКИ  ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

 

ЗМІСТОВА ЧАСТИНА ОКХ  БАКАЛАВРІВ

Безпека життєдіяльності

Таблиця - Здатності випускників вищого навчального закладу, що вимагаються, та система умінь, що їх відображає

 

Шифри
виробничої
функції, типової
задачі діяльності та уміння

Назва функції,
типової задачі діяльності

та уміння

 

ПП. 17

Забезпечення оцінки небезпечних ситуацій

 

В умовах позавиробничої та виробничої діяльності

3.31

 

Визначати рівень небезпеки

 

 

В умовах позавиробничої та виробничої діяльності

3.31.01

-          виявляти, аналізувати та оцінювати небезпечні ситуації;

3.31.02

 

-          оцінити середовище перебування стосовно особистої безпеки та безпеки найближчого оточення;

3.31.03

-          визначити психофізіологічні особливості та їх роль у забезпеченні особистої безпеки і здоров’я та найближчого оточення;

ПП. 18

Забезпечення здоров’я, соціальної, природної та техногенної безпеки

 

В умовах позавиробничої та виробничої діяльності

3.32

 

Забезпечувати особисте здоров’я, необхідний рівень індивідуальної безпеки та безпеки найближчого оточення

3.32.01

 

-          приймати рішення про вжиття термінових заходів у разі виникнення екстремальних ситуацій для забезпечення особистої безпеки та безпеки найближчого оточення;

3.32.02

-          розробляти, виконувати і впроваджувати систему заходів, спрямованих на запобігання несприятливої дії біотичних чинників, в т.ч. зараження на ВІЛ/СНІД та інші хвороби, збе­ре­ження здоров’я людини та її гармонійний розвиток;

3.32.03

-          надавати першу медичну само- та взаємодопомогу в екстремальних ситуаціях;

3.32.04

-          користуватися чинними законодавчими актами з метою забезпечення належного рівня безпеки;


Додаток А (обов'язковий)

Навчальна дисципліна: "Безпека життєдіяльності"

(54 академічні години/1 кредит; 1,5 єврокредити)

блок змістових модулів "Забезпечення оцінки небезпечних ситуацій"

Таблиця — Система змістових модулів

 

Шифри умінь
та змістових
модулів

Зміст умінь, що забезпечуються, назви змістових модулів

ПП. 17

Забезпечення оцінки небезпечних ситуацій

3.31

-Визначати рівень небезпеки та її наслідки для себе та найближчого оточення

3.31.01

-          виявляти, аналізувати та оцінювати небезпечні ситуації;

3.31.01.01

Сталий розвиток людства — основа безпеки людини

3.31.01.02

Теоретичні основи безпеки життєдіяльності

3.31.01.03

Фізіологічні чинники забезпечення безпеки людини

3.31.01.04

Психологічні та соціальні  основи забезпечення безпеки людини

3.31.01.05

Методи прогнозування та оцінки небезпек

3.31.01.06

Середовище життєдіяльності людини та його негативні фактори

3.31.02

 

-          оцінити середовище перебування стосовно особистої безпеки та безпеки найближчого оточення;

3.31.02.01

Сталий розвиток людства — основа безпеки людини

3.31.02.02

Методи прогнозування та оцінки небезпек

3.31.02.03

Середовище життєдіяльності людини та його негативні фактори

3.31.02.04

Фізіологічні чинники забезпечення безпеки людини

3.31.02.05

Психологічні та соціальні  основи забезпечення безпеки людини

3.31.03

-          визначити психофізіологічні особливості людини та їх роль у забезпеченні особистої безпеки;

3.31.03.01

Теоретичні основи безпеки життєдіяльності

3.31.03.02

Фізіологічні чинники забезпечення безпеки людини

3.31.03.03

Психологічні та соціальні  основи забезпечення безпеки людини

3.31.03.04

Теорія та практика здорового способу життя

3.31.03.05

Методи забезпечення безпеки

3.31.03.06

Фактори ризику здоров’я людини

3.31.05.07

Правові засади безпеки людини

 

Навчальна дисципліна: "Безпека життєдіяльності"

(54 академічні години/1 кредит; 1,5 єврокредити)

блок змістових модулів " Забезпечення здоров’я, соціальної, природної та техногенної безпеки"

Шифри умінь
та змістових
модулів

Зміст умінь, що забезпечуються, назви змістових модулів

ПП. 18

Забезпечення здоров’я, соціальної, природної та техногенної безпеки

В умовах позавиробничої та виробничої діяльності

3.32

 

Забезпечувати особисте здоров’я, необхідний рівень індивідуальної безпеки та безпеки найближчого оточення

3.32.01

 

-          приймати рішення про вжиття термінових заходів у разі виникнення екстремальних ситуацій для забезпечення особистої безпеки та безпеки найближчого оточення;

3.32.01.01

Забезпечення безпеки в небезпечних та надзвичайних ситуаціях

3.32.01.02

Надання невідкладної допомоги при нещасних випадках

3.32.01.03

Резерви організму людини

3.32.01.04

Забезпечення психологічної та соціальної безпеки людини

3.32.02

-          розробляти, виконувати і впроваджувати систему заходів, спрямованих на запобігання несприятливої дії біотичних чинників, в т.ч. зараження на ВІЛ/СНІД та інші хвороби, збе­ре­ження здоров’я людини та її гармонійний розвиток;

3.32.02.01

Індивідуальна та глобальна безпека

3.32.02.02

Забезпечення здоров’я людини

3.32.02.03

Резерви організму людини

3.32.02.04

Забезпечення психологічної та соціальної безпеки людини

3.32.02.05

Запобігання та профілактика ВІЛ/СНІДу та інших хвороб

3.32.03

-          надавати першу медичну само- та взаємодопомогу в екстремальних ситуаціях;

3.32.03.01

Резерви організму людини

3.32.03.02

Запобігання та профілактика ВІЛ/СНІДу та інших хвороб

3.32.03.03

Надання першої медичної допомоги при нещасних випадках

3.32.04

-          користуватися чинними законодавчими актами з метою забезпечення належного рівня безпеки.

3.32.04.01

Індивідуальна та глобальна безпека

3.32.04.02

Правове регулювання безпечної поведінки та забезпечення безпеки життєдіяльності

 


Таблиця — системи блоків змістових модулів

 

Шифр(и) блоків
змістових модулів та

змістових модулів, що входять до даного блоку

Назви блоків змістових модулів

та змістові модулі, що входять до даного блоку

ПП. 17

Забезпечення оцінки небезпечних ситуацій

3.31

Визначати рівень небезпеки та її наслідки для себе та найближчого оточення

3.31.01.02

3.31.03.01

Теоретичні основи безпеки життєдіяльності

3.31.01.03

3.31.02.04

3.31.03.02

Фізіологічні чинники забезпечення безпеки людини

3.31.03.04

Теорія та практика здорового способу життя

3.31.03.06

Фактори ризику здоров’я людини

3.31.01.04

3.31.02.05

3.31.03.03

Психологічні та соціальні  основи забезпечення безпеки людини

3.31.01.06

3.31.02.03

Середовище життєдіяльності людини та прояви негативних факторів

3.31.01.05

3.31.02.02

Методи прогнозування та оцінки небезпек

3.31.03.05

Методи забезпечення безпеки

3.31.01.01

3.31.02.01

Сталий розвиток людства — основа безпеки людини

3.31.05.07

Правові засади безпеки людини

ПП. 18

Забезпечення здоров’я, соціальної, природної та техногенної безпеки

3.32

 

Забезпечувати особисте здоров’я, необхідний рівень індивідуальної безпеки та безпеки найближчого оточення

3.32.01.01

Забезпечення безпеки в небезпечних та надзвичайних ситуаціях

3.32.01.04

3.32.02.04

Забезпечення психологічної та соціальної безпеки людини

3.32.01.03

3.32.02.03

3.32.03.01

Резерви організму людини

3.32.02.05

3.32.03.02

Запобігання та профілактика ВІЛ/СНІДу та інших хвороб

3.32.02.02

Забезпечення здоров’я людини

3.32.01.02

3.32.03.03

Надання невідкладної допомоги при нещасних випадках

3.32.04.02

Правове регулювання безпечної поведінки та забезпечення безпеки життєдіяльності

3.32.02.01

3.32.04.01

Індивідуальна та глобальна безпека

 


БЛОКИ ЗМІСТОВИХ МОДУЛІВ

З ПИТАНЬ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

ГАЛУЗЕВИХ СТАНДАРТІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Освітньо-професійна програма (ОПП)

Безпека життєдіяльності

 

Мета: теоретична та практична підготовка, яка передбачає формування знань і навичок щодо створення безпечних і здорових умов життя і діяльності для себе та осіб з якими співпрацює та про яких піклується, умов гармонійного розвитку особистості і сталого розвитку людства.

 

Об’єкт: життєдіяльність людини.

 

Предмет: закономірності виникнення небезпек, процеси їх розвитку та вплив на життя і здоров’я людини умови.

Змістовні модулі:

Модуль 1.

1.         Наукові основи безпеки життєдіяльності; умови життєдіяльності людини; концепція  допустимого  ризику; принципи та моделі забезпечення безпечної життєдіяльності людини; роль людського фактору у формуванні безпеки людини.

2.         Фізіологічні чинники забезпечення безпеки людини; резерви організму людини.

3.         Психологічні та соціальні  основи забезпечення безпеки людини.

4.         Фактори ризику здоров’я людини; Теорія та практика здорового способу життя; системи формування, збереження та зміцнення здоров’я; профілактика шкідливих звичок; запобігання та профілактика ВІЛ/СНІДу та інших хвороб; забезпечення здоров’я людини.

5.         Методи прогнозування та оцінки небезпек; органолептична оцінка  небезпек; інструментальна оцінка  небезпек.

6.         Середовище життєдіяльності людини; негативні фактори середовища життєдіяльності.

7.         Радіаційні небезпечні фактори; електричні та електромагнітні небезпечні фактори.

8.         Біологічні небезпечні фактори та захист від них.

Модуль 2.

9.         Методи, засоби та заходи забезпечення безпеки в небезпечних та надзвичайних ситуаціях;

10.    Надання невідкладної допомоги при нещасних випадках.

11.    Забезпечення психологічної та соціальної безпеки людини; профілактика самопошкоджень та суїцидів.

12.    Теорія катастроф; природні стихійні лиха; соціальні небезпечні ситуації.

13.    Техногенні аварії та катастрофи; інформаційна безпека;

14.    Безпека харчування.

15.    Безпека в умовах кримінальної злочинності та тероризму;

16.    Корпоративна безпека; безпека на виробництві, що безпосередньо не  пов’язана з виробничими функціями.

17.    Національні та міжнародні законодавчі та нормативні акти з безпеки життєдіяльності; правове регулювання безпечної поведінки та забезпечення безпеки життєдіяльності; управління безпекою життєдіяльності.

18.    Глобальна та індивідуальна безпека; концепція ООН про сталий розвиток людства, як основу безпеки людини.

 

 

Завдання: вивчення оптимальних параметрів життєдіяльності людини; з’ясування умов формування небезпек; прогнозування небезпек, визначення методів та  засобів попередження за зменшення впливу негативних чинників на людину, колектив, соціум; оволодіння системами формування та підтримання здоров’я та забезпечення гармонійного розвитку.  

 

Місце в структурно-логічній схемі: Безпека життєдіяльності використовує досягнення та методи фундаментальних та прикладних наук, зокрема: філософії, біології, фізики, хімії, психології, соціології, екології, економіки, менеджменту і тісно пов’язана з практичною діяльністю людини. Дисципліна БЖД викладається після вивчення основ екології і передує дисципліні основи охорони праці та дисциплінам, що безпосередньо формують компетенції фахівця відповідного напрямку.


 

 

Галузевий стандарт вищої освіти

 

 

 

 

 

 

 

 

 

БЛОКИ  ЗМІСТОВИХ  МОДУЛІВ

З  ПИТАНЬ  БЕЗПЕКИ  ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

для освітньо-кваліфікаційного рівня “Бакалавр”

всіх спеціальностей

 

ЗМІСТОВА ЧАСТИНА ОКХ  та   ОПП БАКАЛАВРІВ

 

                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Схвалено до друку 03.03.2006. Формат  60х84/16. Папір письм. 

Офс. друк. Ум. друк. арк. 0,86. Ум. фарбо-відб. 0,96. 

Обл. вид. арк. 0,83

____________________________________________________

 



[*] Нумерація таблиць та блоків змістових модулів у стандартах спеціальностей здійснюється у визначеній авторами послідовності, тому нумерація змістових блоків, та нумерація шифрів виробничих функцій може бути змінена.

Хостинг от uCoz